Artiklar & Inspiration

520 Svenska Fönster till tongivande hus

Artikel, Fönster

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >520 Svenska Fönster till tongivande hus</span>

Nu byggs Brohuset med 16 våningar, 162 lägenheter och en fasad helt glas i det nya bostadsområdet Liljeholmskajen i Stockholm. De 520 fönstren och fönsterdörrarna i huset kommer från Svenska Fönster.

JM är en av nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden – och en viktig kund hos Svenska Fönster, som tillverkar Svenska Fönster. Nu är de en stor aktör i skapandet av en helt ny och attraktiv stadsdel i Stockholm – Liljeholmskajen. Husen får modern arkitektur och ett läge precis vid vattnet.

Brohuset som nu byggs kommer till och med ha ena kortsidan hängande ur över vattnet, medan den andra kortsidan kommer att klättra på klipporna som sluttar ned mot vattnet. Huset blir långsmalt och får en fasad i glas med längsgående balkongpartier.

Namnet Brohuset kommer sig av att huset ligger intill en pendeltågsbro, vilket ställer höga krav på ljudisolering på den sidan av huset. De boendes gemensamma takterrass kommer dock att hamna högt ovanför bron.

De första fönstren, inåtgående med 2+1-glas och fasta 3-glasfönster, till huset lämnade fabriken i Edsbyn under senvåren 2016 och den sista leveransen sker våren 2017. Fönstren monteras i väggarna hos JMs leverantör av fasaddelarna, medan fönsterdörrarna, som är 2+1-glas utåtgående, lyfts in på pallar på varje våning innan nästa våning byggs. Där kan de sedan få stå i upp till ett halvår innan de monteras. När vi besöker bygget i mitten av mars har 13 våningar kommit på plats och snickarna har börjat montera dörrar på de nedersta våningarna.

Platschef Donja Dib berättar att inflyttningen kommer att pågå under stora delar av 2018. Lägenheterna är mellan 49 och 172 kvadratmeter stora och kostar från drygt 3 miljoner kronor till drygt 15 miljoner.

Fotograf: Strategi Digital