fbpx
Kontakt

Nya Fönsterväljaren – för dig som är återförsäljare 

Svenska Fönster var våren 2017 tidigt ute med att lansera ett verktyg genom vilket Sveriges husägare ges möjlighet att välja sina fönster hemma i soffan. Och nu finns en helt ny version av Fönsterväljaren! Den erbjuder både en mycket smidig upplevelse och driver fler leads till er i bygghandeln runt om i Sverige. Som återförsäljare kan du dessutom använda den i säljmöten för att visualisera kundens nya fönster. 

Hur fungerar Fönsterväljaren? 

Fönsterväljaren är ett lättanvänt och visuellt planeringsverktyg för privatpersoner som vill köpa nya fönster och fönsterdörrar från SP Fönster – både till befintliga hus och nybyggnationer. I Fönsterväljaren kan kunden utforma sina nya fönster och fönsterdörrar med storlekar, färger, eventuella spröjs och tillval. Verktyget uppmuntrar till att leka med färger och tillbehör tills kunden hittar det utseende på fönstren som önskas. 

När kunden sedan vill veta priset på de valda fönstren får denne välja att få offert från upp till tre återförsäljare av SP Fönster. Kunden väljer då i en lista med alla återförsäljare som har valt att finnas i verktyget.

Saknar du din bygghandel i listan?
Hör då av dig till support.kundportal@svenskafonster.se så lägger vi till dig.

Finns hela sortimentet i Fönsterväljaren? 

Fönsterväljaren finns för att förenkla köpet av nya fönster. Därför har utbudet i tjänsten begränsats. Till exempel så finns det endast fönster i mer eller mindre standardmått, ett urval av kulörer och ett begränsat antal spröjskombinationer – allt utvalt utifrån vad privatpersoner oftast vill ha till sina hus och för att utbudet ska täcka de allra flesta behov och önskemål.  
 
Men om kunden behöver, eller vill ha, till exempel fönster i specialmått, färg enligt en unik färgkod eller spröjs i en mer ovanlig kombination så finns det som ni vet i SP Fönsters erbjudande och kunden kan fortfarande använda Fönsterväljaren. De kan till exempel ange något annat mått eller färg i sin fönsterplanering och sedan skriva en kommentar till er om sitt specialönskemål. De kan även ta upp sina önskemål i ett senare skede. Därför är det viktigt att du, som alltid, är lyhörd för kundens alla önskemål och läser eventuella meddelanden i kundens prisförfrågan samt för en dialog med kunden och frågar.

Hur fungerar ett lead från Fönsterväljaren? 

När kunden har gjort sin fönsterplanering kan de skicka in den till upp till tre återförsäljare av SP Fönster. Är ni en av de valda återförsäljarna så dyker kundens prisförfrågan upp som ett lead i KundPortal. Och då tar er uppgift som återförsäljare vid! Men det är inga konstigheter att hantera ett lead från Fönsterväljaren – ni gör precis som vanligt när en kund kommer in i butiken – ger snabb och bra hjälp, så klart gärna bättre än konkurrenterna.  

Tänk på att leadet från kunden troligtvis inte är helt komplett. Kanske behöver de fler tillval så som solskyddsglas och lösningar för högre säkerhet? Eller kanske vill kunden ha design-lösningar som inte finns tillgängliga i Fönsterväljaren – som en annan kombination av spröjs, en specialkulör eller ett annat mått för bröstningshöjd än det som angetts i kundens egen planering.  
 
Det är också bra att dubbelkolla med kunden så att de har mätt sina fönster rätt.  Ni får även gärna ge råd för material för montaget och eventuellt rekommendera snickare för hjälp med montaget.

Tipsa gärna kunden om Svanenmärkta fönster

Alla SP Fönsters produkter är i grunden energieffektiva och tillverkade på ett sätt som är schysst mot miljön. Till exempel används enbart vattenbaserad färg och impregnering. Men för den som vill ta ett större ansvar för miljön, påverka byggbranschen till det bättre samt spara energi och pengar passar det bra med Svanenmärkta fönster. Det är ett vanligt fönster – men med ett extra energiglas och varmkant, vilket ger ett betydligt lägre U-värde – till priset av endast några hundralappar extra per produkt. Läs mer om Svanenmärkta fönster.

Vad är skillnaden mot gamla Fönsterväljaren? 

Förutom att den nya Fönsterväljaren är mer användarvänlig och designmässigt uppdaterad (så att man till exempel kan se sitt fönster i en miljö som liknar ens eget hem), så skiljer sig verktygen lite åt.  

Den nya Fönsterväljaren har mer fokus på kunden, så mått skrivs till exempel i millimeter istället för i modulmått samt att det finns fler kulörer att välja mellan. Utöver det så har vi valt att skala ner verktyget för att det ska bli en renare och enklare upplevelse för kunden, i det arbetet har vi valt att skala bort vissa saker, såsom persienner, plissér, att välja bröstningshöjd etc. Detta får kunden istället hantera hos er som återförsäljare som vi nämnde ovan.
 
Den gamla Fönsterväljaren kommer att finnas kvar på trarydfonster.se och på hemsidorna hos er återförsäljare som har valt att tillhandahålla den för sina kunder.  

Har du några frågor? 

Mejla oss på marknad@svenskafonster.se så försöker vi hjälpa dig med dina frågor och funderingar. 


SP Fönster ingår i Svenska Fönster AB som är en av Sveriges ledande och mest miljövänliga fönstertillverkare.
Svenska Fönster AB tillverkar även Traryd Fönster.

Våra fönster kan fås miljömärkta med Svanen.
Ett extra energiglas och varmkant ger dig bättre energivärde och en Svanenmärkt produkt.
Svanen logotyp